Sustainable Brand Index 2024:

Bilprovningen uppfattas som branschens mest hållbara varumärke

Bilprovningen uppfattas av svenska konsumenter återigen som det mest hållbara varumärket inom fordonsbesiktning och service. Det visar resultatet av undersökningen Sustainable Brand Index 2024 som offentliggjordes idag.

Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och har genomförts varje år sedan 2011. Undersökningen baseras på principerna i FN:s Global Compact. I årets undersökning intervjuades 29 000 svenska konsumenter om vilka varumärken som uppfattas som mest hållbara på den svenska marknaden. När resultatet offentliggjordes idag stod det klart att Bilprovningen på nytt uppfattas som det mest hållbara varumärket inom fordonsbesiktning och service.

Ett av Sveriges mest hållbara varumärken

I den totala rankingen, där Sveriges 432 mest kända varumärken ingår, kom Bilprovningen på plats 74.

- Bilprovningen är återigen den klara ledaren som fortsätter att hålla konkurrenterna på avstånd när det gäller konsumenternas uppfattning av hur branschens olika aktörer arbetar med hållbarhet, säger Erik Elvingsson Hedén, vd för och grundare av Sustainable Brand Index.

- Vi vill rikta ett stort varmt tack till svenska konsumenter. Att de ännu en gång uppfattar oss som branschens mest hållbara varumärke är vi mycket stolta över. Vi utmanar oss ständigt att göra förbättringar för klimat och miljö samt trafiksäkerhet. För oss är det även viktigt att kunderna får ta del av utvecklingen, exempelvis lanserade vi en Svanenmärkt kaffetjänst på samtliga stationer under året. Med en miljon koppar kaffe om året är vi tillräckligt stora för att göra skillnad, säger Charlotte Tverved, hållbarhetsansvarig på Bilprovningen.

Om Bilprovningens hållbarhetsarbete

Ansvarstagande är grunden för Bilprovningen och genomsyrar allt som företaget gör från myndighetsutövningen till den egna verksamheten.

Sedan 2022 har ambitionen på hållbarhetsområdet höjts för att ta sats mot framtiden. För att fortsätta ta den ledande rollen som Sveriges mest hållbara besiktningsföretag lanserades en hållbarhetsstrategi med rubriken ”Vi accelererar resan mot noll”. Syftet är att aktivt bidra till Nollvisionen och till Sveriges mål att nå netto noll utsläpp i atmosfären genom att aktivt arbeta med att förbättra fordon och förarbeteende. För detta har Bilprovningen identifierat fyra fokusområden: säkra fordon, säkra förare, klimatkloka fordon och klimatkloka förare.

Läs gärna mer i Bilprovningens senaste års- och hållbarhetsredovisning på www.bilprovningen.se. Pdf, 8.8 MB.

Mer om Sustainable Brand Index

Årets undersökning genomfördes i åtta länder med 80 000 respondenter. I Sverige intervjuades ett riksrepresentativt urval av 29 000 konsumenter under november 2023-februari 2024. Totalt bedömdes 432 varumärken utifrån hur de uppfattas prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen. För mer information se www.sb-index.com/sweden.

Blond, leende kvinna i bilprovningskläder ger tummen upp, hon står utomhus framför en skylt där det står bilprovningen

Charlotte Tverved, hållbarhetsansvarig på Bilprovningen, gläder sig åt resultatet i SBI 2024 Foto: Bilprovningen

Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef Bilprovningen, mobil: 0706-87 03 66, e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se